Možnosti verejnosti pri presadzovaní práva na ochranu životného prostredia v rámci procesu EIA

Posúdenie vplyvov na životné prostredie (tzv. proces EIA) je proces hodnotenia pravdepodobných environmentálnych vplyvov navrhovaného projektu podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o EIA“). Do tohto procesu sa zapájajú rôzne subjekty:

príslušný orgán – je orgán štátnej správy, ktorý plní povinnosti na úseku EIA – riadi a organizuje celý proces posudzovania a vypracováva záverečné stanovisko. Je ním Ministerstvo životného prostredia SR alebo okresný úrad,

navrhovateľ – je právnická alebo fyzická osoba, zamýšľajúca vykonávať činnosť, ktorá má byť posudzovaná podľa zákona,

rezortný orgán – je orgán štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí navrhovaná činnosť,

dotknutý orgán – je orgán verejnej správy, ktorého súhlas, stanovisko, záväzný posudok alebo vyjadrenie vydávané podľa osobitných predpisov, podmieňujú povolenie navrhovanej činnosti,

dotknutá obec je obec, na území ktorej sa má navrhovaná činnosť realizovať a obec, ktorej územie vplyv navrhovanej činnosti zasahuje,

verejnosť je v najširšom slova zmysle jedna alebo viac fyzických alebo právnických osôb, ich združenia, organizácie (napr. mimovládna organizácia) alebo skupiny (napr.  občianska iniciatíva),

dotknutá verejnosť – je verejnosť, ktorá sa stala účastníkom v procese EIA

povoľujúci orgán – je obec alebo orgán štátnej správy (napr. Slovenská inšpekcia životného prostredia) príslušný na vydanie rozhodnutia o povolení navrhovanej činnosti podľa osobitných predpisov,

Verejnosť má podľa európskeho aj národného práva právo zapojiť sa do jestvujúcich procesov povoľovania  a uplatniť  svoje námietky. Tieto práva vyplývajú  z právnych predpisov Európskej únie, ako aj z ustanovení Dohovoru o prístupe k informáciám, účasti verejnosti na rozhodovacom procese a prístupe k spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia, známeho ako Aarhuský dohovor. Práva dotknutej verejnosti zahŕňajú  prístup k informáciám, možnosť zúčastňovať sa na príslušných konaniach a  právo na využitie  opravných prostriedkov.

Dotknutá verejnosť má podľa § 24 zákona o EIA postavenie účastníka konania 

  • v konaniach posudzovania vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny a
  • v zisťovacích konaniach o posudzovaní vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny.

Svoj záujem na navrhovanej činnosti môže verejnosť prejaviť vo viacerých fázach v procese EIA (viď. schéma):

1. Fáza

Zámer a jeho pripomienkovanie

Dotknutá obec musí do 3 dní od doručenia zámeru informovať o zámere verejnosť spôsobom v mieste obvyklým a zároveň verejnosti oznámiť, kde a kedy je možné do zámeru nahliadnuť. Zámer musí byť verejnosti sprístupnený najmenej po dobu 21 dní od zverejnenia informácie o jeho doručení. Verejnosť môže doručiť svoje stanoviská k zámeru príslušnému orgánu do 21 dní od doby, keď bola o zámere informovaná, alebo od zverejnenia oznámenia. Ak z vypracovaného zámeru, zo stanovísk dotknutých subjektov, vlastných zistení vyplynie, že pri navrhovanej činnosti sa nepredpokladajú závažné vplyvy na životné prostredie a ide o zisťovacie konanie, príslušný orgán rozhodne, či sa bude navrhovaná činnosť ďalej posudzovať alebo sa nebude posudzovať. Príslušný orgán má povinnosť doručiť toto rozhodnutie navrhovateľovi a ostatným subjektom procesu posudzovania – teda aj zainteresovanej verejnosti, ktorá má v zákonnej lehote možnosť odvolať sa proti „rozhodnutiu o neposudzovaní“ daného zámeru.

2. Fáza

Rozsah hodnotenia a jeho pripomienkovanie

Ak príslušný orgán v zisťovacom konaní rozhodne, že navrhovaná činnosť bude posudzovaná podľa zákona, nasleduje určenie rozsahu hodnotenia navrhovanej činnosti a určenie časového harmonogramu, ktorý príslušný orgán doručí navrhovateľovi. Navrhovateľ spolu s dotknutou obcou informuje verejnosť spôsobom v mieste obvyklým o určenom rozsahu hodnotenia a časovom harmonograme. Verejnosť má možnosť pripomienkovať tento dokument do 10 dní od doby, keď bola o rozsahu informovaná alebo od jeho zverejnenia.

3. Fáza

Správa o hodnotení a jej pripomienkovanie

Navrhovateľ po určení rozsahu hodnotenia navrhovanej činnosti zabezpečí vypracovanie správy o hodnotení najmenej v jeho rozsahu. Vypracovanú správu predloží navrhovateľ príslušnému orgánu, ktorý ju bez zbytočného odkladu  doručí na zaujatie stanoviska rezortnému orgánu, povoľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu a dotknutej obci. Zároveň doručí aj všeobecne zrozumiteľné záverečné zhrnutie verejnosti, ktorá je účastníkom procesu posudzovania. Verejnosť môže doručiť svoje písomné stanovisko k správe o hodnotení do 30 dní od jej doručenia.

4. Fáza

Verejné prerokovanie s uplatnením pripomienok

Dotknutá obec v spolupráci s navrhovateľom zabezpečí verejné prerokovanie správy o hodnotení. Verené prerokovanie správy by malo byť výmenou názorov medzi verejnosťou a orgánmi štátnej správy ohľadom požiadaviek na posúdenie správy o hodnotení. Obec v spolupráci s navrhovateľom vyhotoví záznam z verejného prerokovania a zašle príslušnému orgánu. Následne odborne spôsobilá osoba, vybraná príslušným orgánom, vypracuje odborný posudok.

5. Fáza

Záverečné stanovisko a možnosť podania rozkladu

Príslušný orgán na základe odborného posudku a po posúdení celého procesu posudzovania vydá rozhodnutie – záverečné stanovisko. V záverečnom stanovisku sa okrem celkového hodnotenia vplyvov navrhovanej činnosti uvedie, či sa odporúča, alebo neodporúča jej realizácia.  Príslušný orgán doručí stanovisko opäť subjektom procesu posudzovania vrátane dotknutej verejnosti. Dotknutá verejnosť môže v prípade nesúhlasu s obsahom rozhodnutia podať voči tomuto rozhodnutiu rozklad/odvolanie do 15 dní od jeho doručenia. Dotknutá obec zverejní záverečné stanovisko do 3 dní od jeho doručenia spôsobom v mieste obvyklým a zároveň oznámi verejnosti, kde a kedy možno doň nahliadnuť a robiť z neho výpisy, odpisy alebo na vlastné náklady zhotoviť kópie.

6. Fáza

Konečné rozhodnutie odvolacieho orgánu

Po podaní odvolania/rozkladu príslušný odvolací orgán posúdi podané námietky odvolateľa a vydá konečné rozhodnutie, proti ktorému sa už nemožno odvolať.

Dotknutá verejnosť má zároveň postavenie účastníka v povoľovacom konaní týkajúcom sa navrhovanej činnosti alebo jej zmeny – konkrétne v územnom a  stavebnom konaní podľa stavebného zákona, ako aj v konaniach podľa osobitných predpisov, napríklad v rámci integrovaného povoľovacieho konania.

Možnosti verejnosti pri presadzovaní práva na ochranu životného prostredia v rámci procesu EIA